Laskin pikaisesti, että olen kuulunut vuosien varrella ainakin seitsemään koirayhdistykseen, ellen useampaan. Viime vuosina olen karsinut jäsenyydet kolmeen. Mietin, olisiko vielä karsimisen varaa.

SKL:oon olen perinteisesti kuulunut, mutta viime aikoina tämä puulaaki on alkanut  tympäistä. Luulen kuitenkin, että toistaiseksi pysyn sen jäsenenä. Olen tottunut Koiramme-lehteen, vaikka joka numerossa ei niin ihmeellistä luettavaa olisikaan. Viimeisimmän muuton yhteydessä heitin roskiin parin vuosikymmenen lehdet kansioissaan! Vasta jälkeenpäin ajattelin, olisiko niillä ollut jotain kysyntää.

SKKY:n henkilöjäsen olin vielä vuosi - pari sitten. Tämän jäsenyyden lopetin melko turhana. Jäsentiedotteen keskeiset asiat voi lukea SKKY:n nettisivuilta.

SuKoKa:iin olen kuulunut 4 - 5 vuoden ajan. Yhdistyksestä on minulle varsin vähän henkilökohtaista hyötyä, mutta haluan tukea sitä periaatteellisista syistä. Esimerkiksi kennelliitossa kasvattajat jäävät jalkoihin, joten on hyvä, että heillä on oma yhdistys tuomassa esille juuri kasvattajien näkökulmaa asioihin.

HETI ry:een kuuluin muutaman vuoden ajan sen perustamisesta lähtien. HETI oli mielestäni hyvällä asialla, ja enimmäkseen on vieläkin. Kun jäseniä alkoi olla enemmän, arvelin, että HETI pärjää ilman minun jäsenmaksurahojani, ja jonkinlainen fanaattisuus tai vastaava HETI:ssä alkoi myös rasittaa. (Fanaattisuus ei ole sana mitä oikeasti haen, mutta en viitsi nyt ruveta miettimään tarkemmin.)

Kuopion seudun koirakerhoon (meniköhän nimi oikein?) kuuluin joskus 80 - 90-luvun taitteessa, jolloin kävin harvakseltaan sen arkitottelevaisuus- ja näyttelyharjoituksissa. Niissä ei oikein viitsinyt ilmaiseksi notkua, vaikka jäsenmaksukuittia ei heti oltu käteen tyrkkäämässäkään. Nykyäänhän pentu-, näyttely- yms. kurssit ovat maksullisia, ja niitä pitävät useat toimijat yhdistyksistä yksityisyrittäjiin. Tämä on hyvä asia. Ainakin kaupungissa kursseille on tunkua eivätkä kaikki ainakaan muutama vuosi sitten vielä mahtuneet pentukurssille ennen kuin koiran pentuaika oli ohi.

Sitten ovat tietysti rotuyhdistykset. Suomen englanninsetterit ry:een kuuluin ehkä 15 vuoden ajan. Vieläköhän yhdistys on olemassa? Settereissähän on (tai ainakin oli) se erikoisuus, että rotujärjestö Kanankoirakerhoon ei niin vain voinut liittyä. Piti antaa näyttö koiran käyttöominaisuuksista tai jotain. Niinpä showlinjaisten omistajat  tai muuten metsästystä harrastamattomat settereiden omistajat perustivat tuon yllä mainitun yhdistyksen.

Havannalaiset ry:n jäsen olen ollut yhdistyksen perustamisesta lähtien. Jäsennumeroni on 2. Kaipa toistaiseksi roikun  tämän yhdistyksen jäsenenä, mutta kauanko. Saa nähdä.

Mietin pääni puhki, enkö tedellakaan missään vaiheessa ollut kultaistennoutajien tai cockerspanielien rotuyhdistyksen jäsen 80 - 90-luvuilla. En kai sitten! Mitään mielikuvaa ei ainakaan ole asiasta jäänyt.