Tänään julkistettiin kaunokirjallisuuden Finlandia-palkintoehdokkaat, jokin aika sitten tieto-Finlandian. Hesari on myös esitellyt kymmenen ehdokastaan  esikoisteoksille jakamansa palkinnon saajiksi. Kaikista näistä teoksista olen lukenut yhden eli Miki Liukkosen järkäleen O. Apuva! Otteeni kirjallisuudesta lipsuu pahemman kerran. Tavallisesti olen lukenut useita Finlandia- ja esikoisteosehdokkaita jo ennen niiden julkistamista ja pyrkinyt sitten lukemaan ainakin  kaikki Finlandia-ehdokkaat. On ollut hauska valita oma suosikki ja odottaa, miten sille käy.  Nyt epäilen, viitsinkö ryhtyä tähän puuhaan.  Jaakko Yli-Juonikkaan ja Juha Hurmeen teokset minulla on kyllä tilauksessa syystä, että olen pitänyt näiden tyyppien aikaisemmista romaaneista. Neuromaani oli minusta ilmestymisvuotensa paras, mutta ei muistaakseni edes ollut Finlandia-ehdokkaana. Arvosteluista olen saanut kuvan, että Yli-Juonikkaan uutuus olisi vielä kokeellisempi kuin Neuromaani. Ja sivujakin taitaa olla hulppeasti. Huoh.

Pidän siitä, että ehdokkaana on muutakin kuin perinteisintä proosaa, jollaista edustaisi esimerkiksi Westön Rikinkeltainen taivas. Kaikki viime vuoden ehdokkaathan olivat hyvin lukijaystävällisiä, joten siinäkään mielessä ei haittaa, jos meitä vaihteeksi vähän haastetaan. Vai onko haastetta jo liikaa, kuten joidenkin kommenttien perusteella vaikuttaisi? Sitä minun on mahdoton arvioida, koska en ole kirjoja lukenut.  Ei kuitenkaan käy kateeksi Elisabeth Rehniä, jonka epäkiitollisena (?) tehtävänä on ainakin kahlata teokset läpi. 

Finlandia-palkinnon tavoitteena on myös lisätä kirjojen myyntiä. Mielenkiintoista nähdä, miten  tavoite tällä kertaa onnistuu. Aikoinaan minulla oli tapana ostaa Finlandia-voittaja, paitsi jos olin sen jo lukenut. Viime vuosina olen ostanut jokusen ehdokkaana olevan teoksen, jos edelläni varauslistassa on toivottoman paljon porukkaa. Vilkaisin listaa äsken. Edelläni on yksi varaus Yli-Juonikkaan teoksesta, mutta  Sandusta taisi olla 40 varausta. Olisiko tämä suuntaa antavaa myös myynnin suhteen?

(11.11. lisätty viimeiseen kappaleeseen muutama virke.)