Tämän päivän Hesarissa kirjoittaa kaupan kassa flunssaisten asiakkaiden käytöksestä: asiakkaat eivät ymmärrä tai välitä siitä, että kassalla tarpeettomasti jutellessaan ja pärskiessään he saattavat tartuttaa kassahenkilön, joka tapaa työvuoronsa aikana esim. 500 asiakasta. Aivan. Asiakkaiden pitäisi toki ottaa huomioon kassahenkilön tilanne. Mutta mutta. Viime viikolla onnistuin kahteenkin kertaan osumaan kassalle, jossa työskenteli flunssainen ihminen. Toinen oli ison marketin kassa, toinen lähikaupan. Varsinkin tämä ison kaupan kassa yski ja niiskutti, niisti sitten nenänsä ja päinvastoin kuin oletin, käytti samaa paperinenäliinaa kohta uudestaan. Sitten vaan käsi kiinni seuraavaan ostokseen. En jähmettynyt kauhusta, koska olin lukenut, ettei koronainfektioon yleensä liity nuhaa, mutta en kyllä halua saada flunssaa tai tavallista influenssaakaan kaupan kassalta.

Jos kaupan kassa saa tartunnan joltain asiakkaaltaan, se on hänen kannaltaan valitettavaa, mutta kyse on silti vain yhdestä henkilöstä. Mutta jos kassa tartuttaa osankaan niistä 500 työpäivän aikana kohtaamastaan asiakkaasta, on kyse eri mittaluokan ongelmasta. Ymmärrän, ettei töistä ole helppo jäädä pois. Kaupan pitää kuitenkin ohjeistaa, miten työntekijöiden pitää toimia, jos he eivät ole terveitä. Vähintään on käytettävä samaa paperinenäliinaa vain kerran.

Lisäys 17.3. Tänään luin netistä, että aikaisemmat väitteet, ettei koronaan liittyisi nuhaa, eivät pidäkään paikkaansa. Jokin tutkimuslaitos oli selvitellyt asiaa ja tullut edm. tulokseen. Siis nuhakin voi olla koronan oire.